9 miljoner till konstnärlig forskning på Högskolan för scen och musik

Forskarna Anders Hultqvist och Katarina A Karlsson, båda verksamma vid Högskolan för scen och musik, Göteborgs universitet, fick tillsammans 9 300 000 kronor av Vetenskapsrådet när 2014 års konstnärliga projektbidrag fördelats.

Anders Hultqvist, fil dr, komponist och lärare i komposition, tilldelas 5 700 000 under en treårsperiod för projektet ”Komposition vid det konceptuellas gränser. En krympande tomhet - mening, kaos och entropi.” Summan är den största enskilda av årets bidrag.

Katarina A Karlssons projekt heter ”Det ”essentiellt” feminina - en kartläggning genom konstnärlig praktik av det feminina territorium som den tidigmoderna musiken erbjuder” och hon får 3 600 000 för att under tre år utforska detta ämne. Katarina A Karlsson är sångerska, författare, musikjournalist och fil dr.

Fotot av Anders Hultqvist har tagits av Johan Wingborg.