Utökat samarbete mellan Stiftelsen El Sistema och Högskolan för scen och musik

I dagarna undertecknade representanter för Stiftelsen El Sistema och Högskolan för scen och musik en avsiktsförklaring för ett tätare samarbete framöver.

Genom samverkan vill parterna åstadkomma följande:

• Arbeta med och höja medvetenhet om musik som verktyg för social förändring och social hållbarhet.
  • Skapa bättre tillgänglighet för barn, ungdomar och unga vuxna att delta i musikskapande och musikutbildning.
  • Stärka och utveckla kvalitén av musikutbildning från tidig barndom till universitet.

Praktiskt innebär samarbetet fortsatt forskning på El Sistema, samarbete i programkurser och fristående kurser på Högskolan för scen och musik med kompetensstöd från Stiftelsen El Sistema. Ett utbytesprogram för lärare och studenter på Högskolan för scen och musik startas i höst med El Sistema i Venezuela, Fundación Simon Bolívar. Dessutom tilldelar Högskolan för scen och musik lokaler för El Sistema och dess olika verksamheter som Side by Side och Fristay.
Vidare är det tänkt att hitta samarbetsmöjligheter mellan University of Gothenburg Symphony Orchestra och olika El Sistema-aktiviteter.