Studenter och alumner i SVT:s Birgit Nilsson-fest

En lång rad nuvarande och före detta studenter och personal från Högskolan för scen och musik medverkade när SVT direktsände en stor operagala från GöteborgsOperan med anledning av operastjärnan Birgit Nilssons 100-årsjubileum.

Birgit Nilsson intervjuas av Lennart Swahn i Sveriges Television 1964. Bild: Wiki Commons

21 maj 2018 direktsände SVT en stor operagala med anledning av operastjärnan Birgit Nilssons 100-årsjubileum. Nilssons paradnummer och örhängen av Wagner, Puccini, Verdi och R. Strauss sjöngs av sångerskor i toppklass. GöteborgsOperans kör och orkester leddes av Kjell Ingebretsen, tidigare konstnärlig ledare för skolans masterprogram i orkesterspel och hedersdoktor vid Göteborgs universitet. En lång rad nuvarande och före detta studenter och personal från Högskolan för scen och musik medverkade också: Öyvor Volle (konsertmästare), Iréne Theorin (sång), Anna Svedlund, Gabriela Prokocka och Sofia Eklund (violin), Frazer Keddie (viola), My Hellgren (cello), Sandra Simon Monje (oboe), Rosa Campoy (klarinett), Fernando Cintra De Andrade, Alex Hambleton, Kjersti Vanderloock och Christian McKay (horn), Justin Campbell och Jonny Goodwin (trombon), André Strömberg (slagverk), Henrik Kilhamn (celesta).