Sångerskan och professorn Märta Schéle har avlidit

– Det är med stor sorg vi mottagit beskedet om Märtas bortgång. Märta var för många av oss inte bara en skicklig sångerska utan också en fin kollega, inspiratör och vän. Göteborg har mist en betydelsefull kulturpersonlighet men våra minnen av Märta är många och ljusa, säger Monica Danielson, studierektor för operautbildningen vid Högskolan för scen och musik.

Märta SchéleMärta Schéle var sångerska inom främst områdena oratorium, romans och kammarmusik. Hennes karriär präglades av ständig förnyelse och nyfikenhet, vilket gjorde att hon ofta förknippades med modern musik, gärna med improvisatoriska inslag. Märta Schéle utforskade, som professor vid Musikhögskolan vid Göteborgs universitet, även förhållandet mellan ord och ton i den klassiska romanslitteraturen. Hon startade sin lärargärning 1974 inom ramen för Sämusutbildningen. Märta Schéle tilldelades Litteris et Artibus, Göteborgs stads Förtjänsttecken, medaljen Pro arte er scientia från Göteborgs universitet samt var ledamot av Kungliga Musikaliska Akademien sedan 1983.

Märta Schéle blev 80 år gammal.