Samarbete med Göteborgs dans- och teaterfestival

Högskolan för scen och musik kommer att vara en av flera scener som huserar Göteborgs dans- och teaterfestival 18-27 augusti i år.

Festivalen grundades 1994 och har sedan dess bjudit in internationella scenkonstkompanier och scenkonstnärer att dela sina berättelser med festivalens breda publik; berättelser från hela världen; berättelser som förhöjer verkligheten och som reflekterar över vår samtid, här och nu.

Årets program bjuder på drabbande, skrämmande, finurlig och storslagen scenkonst. Den amerikanska multikonstnären Laurie Anderson, dansprofilen Ohad Naharin tillsammans med Batsheva Dance Company och en av vår tids mest kreativa nycirkusartister James Thiérrée är några av de scenkonstikonerna som kommer till årets Göteborgs dans- och teaterfestival. Även nya stjärnor som koreograferna Marlene Monteiro Freitas, Arkadi Zaides och Taoufiq Izeddiou och performancekonstnären Sarah Vanhee gästar festivalen.

Årets festival är formad av ett kreativt team, bestående av tre curatorer med gedigen scenkonsterfarenhet och god göteborgskännedom: Johannes Öhman, Sarah Melin och Catharina Bergil. Catharina är till vardags enhetschef för scenutbildningarna på Högskolan för scen och musik, och ansvarar för festivalens seminarieprogram. Vid sin sida har hon en arbetsgrupp bestående av Cecilia Lagerström, professor i scenisk gestaltning, Kristina Hagström-Ståhl, PARSE-professor, Nicholaus Sparding, producent på Högskolan för scen och musik, Kenneth Hedlund, praktikant Kulturverkstan samt Sara Ellström, producent Göteborgs dans- och teaterfestival.