Petra Frank ny prefekt för Högskolan för scen och musik

Koreografen Petra Frank blir ny prefekt för Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet. Hon är för närvarande dekan för Dans och Cirkushögskolan vid Stockholms konstnärliga högskola och tillträder sin nya anställning den 20 mars 2017.

– Hon har en energi och entusiasm som smittar och kommer att bidra positivt till en redan mycket vital miljö. Jag ser fram emot att samarbeta med Petra Frank, säger Ingrid Elam, dekan för Konstnärliga fakulteten vid Göteborgs universitet.

Petra Frank har en lång erfarenhet av att leda konstnärlig högskoleutbildning, även i förändringstider. Hon kommer att få en viktig roll i Högskolan för scen och musiks utveckling mot samlokalisering och utökade samarbeten med de andra konstarterna inom fakulteten.

Tidigare har Petra Frank varit prorektor för Dans och Cirkushögskolan (DOCH) vid Stockholms konstnärliga högskola. Innan dess var hon prefekt för den danspedagogiska institutionen vid samma högskola. Petra Frank har mångårig erfarenhet som lärare och koreograf inom dansområdet och har också en bakgrund som dansterapeut och arbetskonsulent.

– Efter tio år på Dans och Cirkushögskolan känns det väldigt inspirerande och spännande att få gå vidare till Högskolan för scen och musik. Jag har, lite på håll, under de senaste åren kunnat konstatera att Göteborg och Högskolan för scen och musik har en Sverigeunik forsknings- och utbildningsmiljö inom scen- och musikområdet. Jag ser fram emot att tillsammans med alla medarbetare och studenter fortsätta utveckla denna kreativa miljö, säger Petra Frank.

Hon tillträder sin anställning den 20 mars 2017, och ersätter då t f prefekt Thomas Jäderlund. Vid samma tillfälle tillsätts även en ny proprefekt i Anders Hultqvist, som för närvarande är professor i musikalisk gestaltning med inriktning mot komposition och nutida konstmusik. Han ersätter nuvarande proprefekt Per Anders Nilsson.

Kontakt:
Ingrid Elam, telefon: 070−965 54 03, e-post: ingrid.elam@konst.gu.se