Ovanligt operaprojekt skildras i ny dokumentärfilm

I en ny dokumentärfilm i fyra delar bjuds tittaren in att följa med bakom kulisserna på produktionen av operan Dido and Aeneas vid Högskolan för scen och musik.

I denna unika version av Henry Purcells 1600-talsopera samarbetar operastudenterna med masterutbildningen i orkesterspel, kandidatprogram i klassisk musik, kompositionsprogrammet och världsmusikstudenterna. Purcells musik ramas in av nykomponerade delar skapade av skolans kompositionsstudenter och en av landets stora tonsättare av nutida vokalmusik: Paula af Malmborg Ward. I filmen följer vi Lisa, Sara och Raphael; studenter från de olika utbildningarna genom produktionen, från förvirring och ovisshet till en färdig produktion och – spoiler alert – en bejublad premiär för fullt hus. Vi möter också regissör William Relton och dirigent Henrik Schaefer med flera medarbetare och studenter. Filmen är producerad av avdelningen för Medieteknik vid Göteborgs universitet.

Läs mer om de inblandade utbildningarna:

Kandidatprogrammet i opera

Masterprogrammet i orkesterspel

Kandidatprogram i klassisk musik

Kandidatprogram i komposition

Masterprogram i komposition

Kandidatprogram i samtida traditionsmusik

Masterprogram i improvisation och världsmusik