Open call: Nyskriven svensk musikal sökes

Högskolan för scen och musik i Göteborg, Kulturhuset Spira, Wermland Opera och Scenkonst Öst verkar genom projektet Musikalplattformen för en konstnärlig utvecklingen och breddad representation av nyskriven svensk musikal. Vi utlyser härmed ett open call för nyskrivna musikalverk! Var med och pitcha – skicka in ditt bidrag 10–23 oktober 2019.

Kriterierna är:

• Verket ska vara skrivet på svenska.
  • Ett musikaliskt smakprov ska presenteras.
  • Efter er presentation/pitch, på förfrågan, kunna leverera en fullständig synopsis, manus till 3 scener samt 3 sånger i mp3-format.
  • Ni ska vara tillgängliga att genomföra en workshop på Högskolan för scen och musik i Göteborg vecka 20 och 22 2020.
  • Verket får inte ha framförts tidigare.

Två tillfällen att pitcha

Två tillfällen för presentation erbjuds: 17 november i Stockholm, 5 december i Göteborg.
Vid presentation/pitch har du endast 10 minuter till ditt förfogande. Det är helt upp till dig hur du vill presentera din idé. Det kommer finnas projektor, ljuduppspelningsutrustning samt piano. Presentation sker inför musikalkunniga representanter från samtliga parter i Musikalplattformen,
ett verk väljs ut för workshop vecka 20 och 22 2020.

Anmälan är öppen mellan 10 och 23 oktober

För att delta skicka material till lena@kulturkapital.com. Uppge verkets namn, kort presentation av dig själv, dina kontaktuppgifter samt vilken av städerna du vill komma till. Skriv ”Nyskriven svensk musikal” i ämnesraden. Efter den 23 oktober får du information om tid och plats för din presentation, den tid du erbjuds går inte att byta. Ingen ersättning utgår för presentation eller resa. Antalet platser är begränsat. Projektet pågår under 3 år. Detta är år 3. Vi kommer inte behandla ansökningar som redan skickats in till tidigare open call. Sprid gärna denna information till de som kan vara intresserade. Vid frågor kontakt lena@kulturkapital.com.