Nytt masterprogram i opera

Hösten 2019 startar ett nytt masterprogram i opera vid Högskolan för scen och musik. Programmet ges i nära samarbete med bland annat GöteborgsOperan och riktar sig både till den som just gått en kandidatutbildning i opera eller motsvarande, och till sångare med längre yrkeserfarenhet.

Bild: Johan Wingborg

Det nya masterprogrammet, som består av fyra terminer på heltid, riktar sig till både svenska och utländska sångare med kandidatexamen i opera.

– Processen att bli en operasångare färdig för yrkeslivet tar tid – och så måste det få vara! I en masterutbildning finns det nödvändig tid för att förfina de delar som gör en färdig operasolist: sångligt, sceniskt och mentalt. Därför är samarbetet med t ex GöteborgsOperan så viktigt, då får studenterna den viktiga språngbrädan ut i yrkeslivet via praktik och mentorskap, säger Monica Danielson, programansvarig för operautbildningen.

Samarbetet med GöteborgsOperan gäller framför allt coachning, mentorskap och studentens lärande på plats vid en produktion – så kallad auskultation. Detta pågår under hela studietiden och studenterna får regelbundet jobba med coacher knutna till operahuset. En av operans solister fungerar som mentor under de två masteråren.

Förutom GöteborgsOperan samarbetar det nya programmet även med övriga svenska operahus vad gäller praktikterminen. Då gör studenten en roll i en produktion på GöteborgsOperan, Folkoperan, Wermland Opera eller Norrlandsoperan.

Lärare knutna till utbildningen är bland andra: Monica Danielson, Mira Bartov, Åsa Bäverstam, Bo Rosenkull, Henrik Schaefer och Ulrich Staerk.

Antagningsprov för studiestart hösten 2019 äger rum 19-21 februari 2019. Läs mer om masterprogrammet i opera på utbildningssidorna.