Musikalen Little Women får Sverigepremiär i examensföreställning

Little Women (Foto: Johan Wingborg)

Nu gör avgångsstudenterna på musikalprogrammet vid Högskolan för scen och musik sig redo för yrkeslivet genom vårens examensföreställning. Den 3 maj är det Sverigepremiär av musikalen Little Women baserad på Louisa May Alcotts klassiska bok som i år firar 150 år.

Little Women är en av de mest klassiska amerikanska romanerna. Den är översatt till över 50 språk, har filmats mer än 14 gånger, är forskningsobjekt i många avhandlingar och en ständig populärkulturell referens – den förekommer som samtalsämne i allt från tv-serien Vänner till den italienska författaren Elena Ferrantes romansvit.

Historien kretsar kring systrarna March och deras liv i amerikanska inbördeskrigets Massachusetts. De fyra systrarna är lika tätt sammansvetsade som de är olika, har skilda drömmar och följer var och en sina egna passioner – fyra sätt att vara, att leva, älska och växa upp. Och fyra sätt att förhålla sig till samhällets förväntningar på vad och hur en ung kvinna ska vara.

– Little Women är en förhållandevis ny musikal skriven i en traditionell stil. En på många sätt typisk amerikansk musikal i sin form, men i allra högsta grad modern i hur den använder musiken och sångerna. Ett spännande och lärorikt material att jobba med, säger regissören Ola Hörling.

Romanen Little Women har påverkat en bred skara författare. Så skilda kreatörer som Nora Ephron, Doris Lessing och till och med den feministiska ikonen Simone de Beauvoir nämner den som ett verk som starkt påverkat dem både personligen och i deras författarskap.

− Det är fantastiskt att få presentera en berättelse som så kompromisslöst ställer sig på systrarnas sida och låter dem vara komplexa, starka och svaga och egna och levande. Jag förstår verkligen hur den har blivit en inspiration för flera generationer kvinnor världen över, säger Nina Norblad, ansvarig för musikalutbildningen.

Medan Hollywood är på gång att rulla ut ännu en filmatisering, med Emma Watson och Meryl Streep i några av rollerna, är repetitionerna i full gång på Högskolan för scen och musik inför Sverigepremiären av musikalen Little Women. Sedan 2005 har den spelats världen över och nu sätts den alltså upp som examensföreställning med studenterna vid musikalprogrammet vid Högskolan för scen och musik, Sveriges enda musikalutbildning på högskolenivå.

– De ni ser här är framtidens musikalartister, de som ska vidareutveckla denna komplexa konstform. Och med tanke på vad de visat under våra repetitionsveckor är svensk musikal i goda händer, säger Ola Hörling.

Fakta om föreställningen
Little Women har premiär 3 maj kl. 18 på Högskolan för scen och musik och spelas till och med 11 maj. Medverkande avgångsstudenter musikalprogrammet: Therese Erch, Elsa Fryklund, Frida Helene Hansen, Johanna Kalliokulju, Nils Reinholtz, Oskar Roslund, Josefin Silén, Thomas Wesley Brasel. Gästskådespelare: Mattias Palm, Carina Söderman.