Konstnärligt talat: Premiär för ny samtalsserie i barmiljö

Under året bjuder Högskolan för scen och musik in till fyra måndagskvällar om utbildning och forskning med fokus på samtidsfrågor. Hur kan vi spetsa vår verksamhet ytterligare och gå i täten för konstnärlig och pedagogisk utveckling? Hur kan vi bli än mer relevanta som en viktig röst i samhället? Och hur kan vårt hus Artisten fortsätta att utvecklas som en kreativ och välkomnande mötesplats för alla?

I det första samtalet möter vi teamet bakom Folkoperans Förklädd Gud. I ett par års tid arbetade de med en uppsättning av Förklädd Gud i tätt samarbete med EU-migranter från skogen i Högdalen. Resultatet blev en smärtsamt aktuell tolkning av Lars-Erik Larssons körverk från 40-talet, interfolierad med nykomponerad musik av Jonas Forssell. I kvällens samtal – med inslag av musik och videoklipp – får vi ta del av berättelsen om hur en unik föreställning växte fram.

Medverkande:

Malin Stenberg: Regissör till Folkoperans uppsättning Förklädd Gud.
Jonas Forssell: Tonsättare som skrivit de nya partierna i Förklädd Gud.
Lelo Nika: Internationellt turnerande dragspelsekvilibrist som tillsammans med Folkoperans orkester skapade en helt ny ljudbild till uppsättningen Förklädd Gud.
Zinica Ciuraru: Aktör i uppsättningen Förklädd Gud.
Catharina Bergil: Moderator och enhetschef scenområdet.

Måndag 11 mars kl 18
Bar & servering