Guldbaggar till Bianca Kronlöf och Mats Blomgren

Två alumner från Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet kammade hem var sitt pris vid Guldbaggegalan.

Det nyinstiftade priset för Årets nykomling gick till Bianca Kronlöf, som har huvudrollen i filmen ”Svenskjävel”. Bianca Kronlöf studerade på Högskolan för scen och musik mellan 2008 och 2011. I sitt tacktal pratade hon om vikten av jämlikhet i filmbranschen.

– Det dödar inte kreativiteten. Det enda det dödar är att samma personer ska få skapa för statliga medel. Och, det här priset får jag när jag har varit med i ett år! Fattar ni hur livsfarlig jag kommer att vara vid 65...?

Priset för bästa manliga biroll gick till Mats Blomgren för rollen som Martin i ”Efterskalv”. Efter skådespelarexamen vid Högskolan för scen och musik (dåvarande Teaterhögskolan) 1986 har Mats Blomgren medverkat i över 40 filmer och tv-serier och arbetat på många av landets stora teaterscener.

Dessutom fick Klara Björk och Linda Sternö från Akademin Valand priset Gullspiran för projektet Barnfilmsskolan. Guldbaggegalan ägde rum måndag 18 januari 2016.