David Dencik gästlärare i nytt artist in residence-program

Den internationellt kände skådespelaren David Dencik blir den första av tre konstnärer/pedagoger som gästar Högskolan för scen och musik i Göteborg inom ramen för ett nytt Artist in Residence-program.

David Dencik (Foto: Nadja Hallström)

Programmet, som stöds ekonomiskt av Stenastiftelsen, går ut på att under en treårsperiod bjuda in tongivande konstnärer för återkommande insatser som gästlärare. Den 7–9 maj kommer David Dencik till Högskolan för scen och musik för ett första besök, då han kommer att hålla workshops och masterclass i filmskådespeleri för skådespelarstudenterna. Den 8 maj hålls ett ”artist talk” dit även filmstudenter från Akademin Valand och en intresserad allmänhet bjuds in.

– Att få David Dencik som återkommande gästlärare betyder mycket för skådespelarstudenterna på Högskolan för scen och musik. Utbildningarna har en uttalad profil i filmskådespeleri, och vi har länge försökt få till ett samarbete med Dencik, säger Catharina Bergil, enhetschef för scenkonstutbildningarna vid Högskolan för scen och musik.

David Dencik är känd från internationella storfilmer som War Horse, The Girl With the Dragon Tattoo och Tinker, Tailor, Soldier, Spy. I höstas spelade han en av huvudrollerna i tv-serien Top of the Lake. Närmast väntar rollen som Thomas Quick i en filmatisering av Hannes Råstams bok Fallet Thomas Quick – att skapa en seriemördare. Innan filmkarriären tog fart 2007 gjorde David Dencik en rad roller på Dramaten. Han är utbildad vid Teaterhögskolan i Stockholm.

Stenastiftelsen har tidigare lämnat bidrag till verksamhet på Högskolan för scen och musik. Denna gång omfattar stödet totalt tre Artists in Residence under perioden 2018–2020 där David Dencik är den första.

– Det är roligt att kunna bidra med det här spännande tillskottet till studenternas övriga utbildning. Vi hoppas att det också ytterligare stärker Högskolan för scen och musik som en attraktiv och internationellt erkänd utbildningsinstitution, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Artist talk (öppet för allmänheten)

Datum & tid: 8 maj kl. 18.00
Plats: Högskolan för scen och musik, Jacobsonteatern

David Dencik finns tillgänglig för intervju före och efter tidsperioden 7–9 maj. För intervjuförfrågan och/eller anmälan till Artist talk, vänligen kontakta: Catharina Bergil, e-post: catharina.bergil@hsm.gu.se, telefon: 076–858 12 47.

Om Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur

Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Hittills t o m år 2017 har beslut fattats om utdelning av ca 395 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, bl a totalt ett hundratrettiotal utbildningsstipendier inom kulturområdet, samt 240 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se