Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Niklas Rudbäck


Höra begrepp: Elever som lär sig tala om musik

Kontakt: niklas.rudback@hsm.gu.se

Att tala om musik kan vara utmanande. Musiken är osynlig. Den består av förändring och relationer över tid. Musiken går inte att peka på. Förändringarna försvinner när vi försöker hålla musiken stilla. Relationerna blir meningslösa när vi bryter ut komponenterna ur sitt sammanhang. Ändå går det att tala om musik – och det går att bli bättre på att tala om musik. Men hur går det till?

Vår verklighet är full av musikrelaterat prat, från informella samtal om huruvida rätt låt vann i årets melodifestival, till mer otillgängliga samtal om huruvida låten som vann årets melodifestival var en rättfärdig vinnare trots den okonventionella dissonanshanteringen och den helt oförberedda modulationen innan den avslutande refrängen. Oavsett vilken sorts samtal det rör sig om så använder vi begrepp som kan vara mer eller mindre musikrelaterade och mer eller mindre formella.

Mitt avhandlingsarbete fokuserar på hur elever lär sig mer formella musikrelaterade begrepp och modeller – musikteori. Avhandlingsarbetet syftar till att klargöra hur elever kan begreppsliggöra musik och hur musikaliska begreppsbildningsprocesser relaterar till specifika utbildningspraktiker. Mer specifikt har jag fokuserat på begreppen ”grundton”, ”tonika” och ”tonart”, samt modellen kvintcirkeln. Jag studerar detta i en specifik utbildningskontext, kursen Gehörs- och musiklära 1, som är obligatorisk inom gymnasieskolans Estetiska program, inriktning musik. Genom att analysera hur begreppen används (eller inte används) av deltagarna i olika problemlösningskontexter, till exempel för att benämna olika fenomen, förklara andra begrepp, organisera en problemlösningsstrategi eller översätta mellan olika sätt att representera musik, så kan jag säga något om hur begreppen görs meningsfulla.

Studien har sitt ursprung i min egen musiklärarverksamhet (grundskola och gymnasuim), och min förhoppning är att avhandlingens resultat kan vara av nytta både för forskare och praktiker som intresserar sig för att bättre förstå och utveckla musikpedagogisk praktik. Studien är inte ämnesdidaktisk, men jag hoppas ändå att avhandlingen kan bidra med tankeredskap som musiklärare kan använda i planering och utvärdering av undervisning om och med musikaliska begrepp.

Jag planerar att lägga fram avhandlingen under våren 2020. För de som vill följa arbetet går det att hitta de publikationer jag producerar på vägen (i nuläget endast konferenspresentationer, men abstracts finns tillgängliga) via publikationslistan.

 

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2019-04-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?