Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Magdalena Mayas

Utökade pianotekniker i en improviserad kontext – en undersökning av sonisk kontroll

Kontakt: magda.mayas@hsm.gu.se

Jag är pianist inom området elektroakustisk improviserad musik. Under de senaste 20 åren har jag utvecklat ett ordförråd för spel inuti pianot, med hjälp av förberedelser och föremål som blir förlängningar av själva instrumentet.

Magdalena Mayas (Foto: Tina Case)I min forskning undersöker jag hur jag kan utnyttja och forma klangfärgen i realtid, ur ett rumsligt, perceptuellt och fysiskt perspektiv. Under mina studier har jag utvecklat olika konstnärliga projekt, där jag har utforskat dynamiska relationer mellan pianot, olika föremål och rummet genom att skapa olika sammanhang.

Jag arbetar med elektronisk förstärkning, flerkanalsuppspelning och audio papers som ett sätt att skapa lyssningsupplevelser. I stycket Memory utforskar jag skiftande soniska realiteter där jag varvar inspelade uppträdanden och liveuppträdanden, Piano Mapping är ett projekt som fokuserar på elektroakustisk ljudspatialisering, Performative Timbre Space är en lyssningsstudie där jag kartlägger vokabulären med material, rörelse och klangfärg och i Accretion använder jag en koreografisk, akustisk och fysisk inriktning till spatial komposition. 

Magdalena Mayas (Foto: Peter Gannushkin)

Intervju

Läs en intervju med Magda Mayas om hennes verk Accretion.

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2019-01-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?