Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Christer Larsson

Musikundervisning på vetenskaplig grund?

Kontakt: christer.larsson@hsm.gu.se

I svensk skollag och i texter från de myndigheter som styr svensk skola, finns tydliga formuleringar om att skolan ska vila på vetenskaplig grund. Jag är intresserad av att studera hur sådana formuleringar får betydelse för svensk musiklärarprofession samt hur en vetenskapligt grundad musiklärarpraktik definieras och säkerställs.

Några av de frågor som väckt min nyfikenhet är: Hur förhåller sig musiklärare i grund- och gymnasieskola till dagsaktuella utbildningspolitiska begrepp som evidens, vetenskapligt förhållningssätt eller beprövad erfarenhet? Hur beskrivs och betydelsegörs svensk skolas vetenskapliga grund i styrande policy? Liknar eller skiljer sig sådana betydelser i olika ämneskontexter eller på olika beslutsnivåer?

Projektet har en socialkonstruktivistisk utgångspunkt där språkbruk betraktas som aktiva handlingar som formar den värld vi lever och verkar i. Studiens teoretiska perspektiv utgår bl.a. från utbildningssociologen Basil Bernsteins begreppsapparat.

En utgångspunkt i projektet är att musikundervisning, liksom andra estetiska ämnen, rymmer intressanta spänningsfält i anslutning till en professionell förståelse och ett yrkespraktiskt hanterande av skollagens krav på vetenskaplighet. Frede V. Nielsen, dansk professor i musikpedagogik, har exempelvis visat hur vetenskapliga aspekter samexisterar med både konstnärliga och hantverksmässiga dimensioner i musikundervisning.

Mitt intresse för dessa frågor utgår från min egen musiklärarerfarenhet och har stimulerats av samtal med såväl elever, kollegor och chefer under ca 15 års musiklärararbete på gymnasiets estetiska program. Sedan augusti 2018 är jag antagen till forskarskolan CUL (https://cul.gu.se/) i ämnet Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och anställd som doktorand på Högskolan för scen och musik.

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2019-04-15
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?