Världsartisterna Isabelle van Keulen och Ross Daly till Göteborg för undervisning och konsert

Den ena en världsstjärna inom klassisk musik och tango. Den andra en av Europas främsta experter inom traditionell musik från östra Medelhavsområdet. Under den sista veckan i oktober möts Isabelle van Keulen och Ross Daly i Göteborg för att förbereda en gränsöverskridande konsert den 31 oktober i Kronhuset tillsammans med studenter från Högskolan för scen och musik.
De båda musikerna är regelbundna gäster vid Högskolan för scen och musik, där de är gästlärare inom ramen för ett artist in residence-program med stöd från Stenastiftelsen.

Isabelle van Keulen, mästare på både violin och viola, har bland annat framträdd med världsledande orkestrar som Berliner Philharmoniker, Concertgebouworkestern, London Philharmonic Orchestra och Kungliga Filharmonikerna. Förutom den klassiska västerländska musiken spelar van Keulen tango, och tillsammans med sin egen kvartett har hon släppt ett album med uppmärksammade tolkningar av Ástor Piazzollas musik.

Besöket nästa vecka på Högskolan för scen och musik är Isabelle van Keulens första under sitt residens. Hon kommer att arbeta med studenterna i flera olika projekt de närmaste åren. Den här gången är temat för det gemensamma arbetet tango och Vivaldis De fyra årstiderna.

Den hyllade musikern Ross Daly har under det senaste året träffat studenter från världsmusik- och improvisationsutbildningarna och arbetat intensivt med de vid olika tillfällen. Ross Daly behärskar flera instrument från den östra Medelhavsregionen och Asien, som den kretensiska lyran och den afghanska lutan rabab. Han har spelat in över 30 album och uppträtt över hela världen.

Nu återvänder Ross Daly för att fortsätta sitt arbete med studenterna. Vid konserten kommer de att framföra musik skriven av Ross Daly och traditionell musik från medelhavsområdet.

Konsert: Isabelle van Keulen och Ross Daly
Datum: 2019-10-31
Tid: 18.00–20.00
Plats: Kronhuset

Artist in residence-program
Under en treårsperiod finansierar Stenastiftelsen tongivande konstnärer för insatser som gästlärare vid Högskolan för scen och musik i Göteborg. Artist in residence-programmet startade 2018 med skådespelaren David Dencik och följdes upp med multiinstrumentalisten Ross Daly, och kompletteras nu med gästläraren Isabelle van Keulen.

Bilder:
Isabelle van Keulen; Foto: Maike Helbig
Ross Daly; Foto: Magnus Gotander

Isabelle van Keulen (Foto: Maike Helbig)

Ross Daly (Foto: Magnus Gotander)

Länkar:
Artist in residence-program
Isabelle van Keulen
Ross Daly

Om Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur
Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur grundades år 1996 i samband med skeppsredare Sten A Olssons 80-årsdag. Genom stiftelsen lämnar familjen stöd till forskning och kulturverksamhet främst i Göteborg och västra Sverige. Stiftelsen främjar vetenskaplig forskning och utveckling, samt alla konst- och kulturarter, humaniora och kristna samfund. Första donationen uppgick till 51 miljoner kronor och utgjorde grunden för stiftelsen Chalmers Innovation. Utvecklingen av ett centrum för innovationsverksamhet vid Chalmers möjliggjordes därmed. Hittills t o m år 2018 har beslut fattats om utdelning av ca 410 miljoner kronor som stöd till specifika projekt, bl a totalt ett hundratrettiotal utbildningsstipendier inom kulturområdet, samt 280 masterstipendier som resebidrag. www.stenastiftelsen.se