Stjärndirigenten Zacharias uppmärksammas i ceremoni på Artisten

Under en konsert den 9 februari vid Högskolan för scen och musik uppmärksammas den världsberömde dirigenten och pianisten Christian Zacharias i en akademisk högtidsceremoni. I samband med hans medverkan vid konserten ”Zacharias spelar Ravel”, med University of Gothenburg Symphony Orchestra, kommer han få ta emot insignierna för hedersdoktoratet, i form av hatt, diplom och ring.

– Samarbetet med Christian Zacharias är ovärderligt såväl för Högskolan för scen och musik som för Göteborgs symfoniker. Att han blev hedersdoktor i höstas hedrar oss minst lika mycket som vi vill hedra honom, säger Ingrid Elam, dekan vid Konstnärliga fakulteten.

Christian Zacharias är sedan 2017 hedersdoktor vid Göteborgs universitet. Titeln hedersdoktor kan den få som har gjort särskilt betydelsefulla insatser för universitetet.

Christian Zacharias hör till vår tids stora pianister med framför allt repertoar från 1700- och 1800-talen på sitt program. Som kammarmusiker samarbetar han med de allra mest framstående ensemblerna som exempelvis Alban Bergkvartetten och cellisten Heinrich Schiff. De senaste 20 åren har han dirigerat alltmer och idag är han lika efterfrågad i den kapaciteten. Christian Zacharias är chefdirigent för Orchestre de Chambre de Lausanne sedan 2000 och har bland annat varit förste gästdirigent hos Göteborgs Symfoniker. Senaste tillfället där han samarbetade med orkesterutbildningen vid Högskolan för scen och musik var i konserten Zacharias och havet 2016.

Zacharias spelar Ravel

När: Fredag 9 februari 2018 klockan 18.00