Robert Schenck fick pedagogiskt pris

Robert SchenckUniversitetslektor Robert Schenck har utsetts till 2014 års mottagare av Konstnärliga fakultetens pedagogiska pris om 100 000 kronor. Äran tillkommer helt och hållet Robert Schenck, men pengarna ska gå till att vidareutveckla det arbetssätt runt coachning och feedback i utbildningen som han initierat och utvecklat på Högskolan för scen och musik. Priset delas ut i samband med doktorspromotionen på Göteborgs universitet 24 oktober i höst.

Robert Schenck har varit verksam som lärare på Högskolan för scen och musik sedan 1970-talet med flöjt och kammarmusik som huvudsakliga arbetsområden. I prisnomineringen betonas Robert Schencks långvariga och hängivna arbete och engagemang som stämmer väl överens med prisets kriterier ”pedagogisk innovation” och ”synnerligen uppskattad lärargärning”.

Bland mycket annat har han startat nya gruppundervisningsformer på Högskolan för scen och musik, han har skrivit en lärobok i metodik för instrumentalpedagoger och han har arbetat fram varaktiga samarbeten med flera internationella lärosäten. De senaste åren har han varit en av drivkrafterna bakom Innovative Conservatoire (ICON) ett europeiskt nätverk för fortbildning av pedagoger inom högre musikutbildning. Även där har han introducerat idéer om ett coachande förhållningssätt i didaktisk och pedagogisk praxis, som rönt stor uppmärksamhet.