Musikalsamarbete om psykisk ohälsa

Högskolan för scen och musik inleder ett treårigt samarbetsprojekt med Stiftelsen Gyllenkroken i Göteborg för ett nytt treårigt projekt – Musical bridges! Temat är ”Psyke” och musikalen baseras på berättelser från kulturutövare med egen erfarenhet av psykisk ohälsa.

Tillsammans med etablerade kompositörer, musiker, regissör och filmare skapar de en ny musikal. Musikalen sätts upp tillsammans med studenter på musikalprogrammet. Premiär beräknas till februari 2019 i Jacobsonteatern, med gästföreställningar på scener i Sverige. En dokumentärfilm om projektet och arbetsprocessen kring hur en musikal blir till beräknas vara klar hösten 2019. Projektet stöds av Arvsfonden.

– För musikalutbildningen på Högskolan för scen och musik känns det viktigt att arbeta med relevanta samhällsfrågor för att komma ifrån den kommersiella bilden av vad musikal kan vara. Att låta våra studenter ta del av Gyllenkrokens medlemmars livsöden och berättelser och gestalta detta på en scen kommer berika deras konstnärskap och förhoppningsvis fördjupa deras uppfattning om vad musikdramatik kan vara, säger Nina Norblad, programansvarig på musikalutbildningen vid Högskolan för scen och musik.