Multiinstrumentalisten Ross Daly ny gästlärare på Högskolan för scen och musik

Ross Daly (Foto: Büşra Burcu Arslan)

Ross Daly. Foto: Büşra Burcu Arslan

Den hyllade musikern Ross Daly är en virtuos på flera instrument från den östra medelhavsregionen och Asien, som den kretensiska lyran och den afghanska lutan rabab. Han har spelat in över 30 album och uppträtt över hela världen. Med stöd från Stenastiftelsen blir han gästlärare på Högskolan för scen och musik inom programmet Artist in residence.

Ross Daly växte upp i Irland och USA, men lever sedan 35 år i Grekland. 1982 grundade han Musical Workshop Labyrinth i Heraklionprovinsen på Kreta, idag erkänd som den ledande institutionen i Grekland inom utbildning av modal och traditionell musik. Genom konserter, seminarier och kurser utgör den en mötesplats för musiker och studenter.

Under sitt första besök i Göteborg den 14–16 november kommer Ross Daly att arbeta med världsmusik- och improvisationsstudenterna. Ytterligare minst två längre arbetsperioder i Göteborg är planerade under de kommande två åren.

– Det fascinerande med Ross Daly är att han har lyckats fördjupa sig i traditioner han själv inte vuxit upp med. Han har en djup kunskap och kan ge en förståelse för den modala musiken, säger Thor Ahlgren, tidigare student på världsmusikprogrammet.

Ross Daly har studerat lokala musiktraditioner, främst i Mellanöstern, Centralasien och den indiska halvön. Han bygger sina kompositioner kring erfarenheter och intryck från sina resor. Han är upphovsman till termen Contemporary Modal Music, det vill säga samtida kompositioner som hämtar inspiration från modala musiktraditioner.

– Ross Daly är en stark inspirationskälla för musiker runt om i världen som kan ge våra studenter existentiella perspektiv på hur de kan tänka som musiker och konstnärer, säger Jonas Simonson, programansvarig för världsmusikutbildningarna.

Stenastiftelsen har tidigare lämnat bidrag till Högskolan för scen och musik. Denna gång finansieras tre tongivande konstnärer som under en treårsperiod bjuds in för insatser som gästlärare. Ross Daly blir den andra så kallade Artist in residence efter skådespelaren David Dencik som kom på ett första besök i våras.

– Vi är glada att kunna bidra till att studenterna får tillgång till den världskände musikern Ross Daly. Förhoppningsvis innebär det också att Högskolan för scen och musik stärks som en attraktiv och internationellt erkänd utbildningsinstitution, säger Madeleine Olsson Eriksson, ordförande Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur.

Ross Daly finns tillgänglig för intervjuer under tidsperioden 15–16 november. För intervjuförfrågan, vänligen kontakta: Tobias Egle, tobias.egle@hsm.gu.se, 031–786 4132.

Om modal musik

Modal musik har sina rötter i många olika musiktraditioner som exempelvis i det antika Greklands musik och i den indiska musikstilen raga. Idag utgör modal musik grunden för ett flertal musikstilar över hela världen. Den kan bland annat höras i musik från Mellanöstern, i nordisk vallåtsmusik eller i jazzmusik som Miles Davis låt ”So What”.

Länkar

TEDx Talk med Ross Daly om modal musik (definition modal musik vid 5:04 min): Modal music – a musical crossroads example

Ross Daly trio med indiske slagverkaren Firoze Khan

Om Sten A Olssons Stiftelse för Forskning och Kultur