Erika Risinger fick 2014 års Planetapris

Erika Risinger är riksspelman, violinist och pedagog, bland annat på Högskolan för scen och musik där hon tidigare även varit student på världsmusikutbildningen. I helgen fick hon ta emot årets Planetapris mitt under festivalen.

Erika Risinger

Juryn talar om ”en spelman och ledare som strålar av smittande energi i allt hon tar sig för. Engagemanget och hängivenheten är total vare sig det gäller kurser med ungdomsprojektet World Wide Orchestra, gästspel hos hårdrockande In Flames, orkestergig på GöteborgsOperan eller den egna partyfunksuccén Sallyswag.”

Erika Risinger är frilansare och medlem i bland annat grupperna Navarra och Olivias Poesiorkester. Hon har turnerat i hela Skandinavien och är även verksam som studiomusiker. På Högskolan för scen och musik undervisar hon världsmusikstudenterna i fiol och ensemble.

Planetafestivalen är en årlig festival i Göteborg med fokus på folk- och världsmusik. Även ifjol gick festivalpriset till en av lärarna vid Högskolan för scen och musik, oud-spelaren Ahmad al-Khatib.