David Dencik i artist talk om filmskådespeleri

Som en del av sitt treåriga residens vid Högskolan för scen och musik kommer David Dencik hålla gemensamma masterclasses för scenkonststudenterna vid Högskolan för scen och musik såväl som Akademin Valands filmstudenter. Dencik kommer också ge ett artist talk öppet för allmänheten torsdag 31 januari.

Fotograf: Magnus Gotander

Den internationellt kände skådespelaren David Dencik gästar åter Högskolan för scen och musik i Göteborg inom ramen för det nya Artist in Residence-program, som stöds ekonomiskt av Stenastiftelsen. Programmet går ut på att under en treårsperiod bjuda in tongivande konstnärer för återkommande insatser som gästlärare.

I slutet av januari håller David Dencik workshops och masterclasses för film- och scenkonststudenter. Besöket sammanfaller med Göteborgs Internationella Filmfestival, och till det öppna samtalet den 31 januari är alla filmutbildningar i Norden och Baltikum inbjudna.

David Dencik är för närvarande djupt involverad i filmproduktionen om Thomas Quick, som spelades in Västsverige i höstas. I filmen, som han också producerar, spelar han titelrollen.

– Som skådespelare är det en drömroll, att gestalta Tomas Quick / Sture Bergwall som utvecklade multipla personligheter på Säter, berättar David Dencik.

Under samtalet får vi inblickar i filminspelningen, men också om vad som är kännetecknande för intressant skådespeleri framför kameran. Hanna Sköld från Akademin Valand, och Peter Melin, från Högskolan för scen och musik håller i samtalet, där också publiken uppmuntras att delta.

Artist talk (öppet för allmänheten)
Datum & tid: torsdag 31 januari kl 15
Plats: Högskolan för scen och musik, Sjöströmsalen
Fri entré