Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Title field - no version

FullText field - no version

Nyheter

  • Ny podcast: Ung på scen

    [2017-02-08] Avsnitt fyra av Konstnärligt talat handlar om att vara ung skådespelare och om hur det är att spela ung på scenen. Vi träffar dramatikern Mirja Unge, skådespelaren och regissören Mia Höglund-Melin och Segal Mohammed, elev från Angereds teaterskola. De diskuterar också HSM:s skådespelarutbildning då, nu och i framtiden. Dessutom medverkar Morten Vang Simonsen och Emelie Florén från skådespelartvåan. Du kan prenumerera på Konstnärligt talat i din mobil via Podcaster eller Acast, eller lyssna på HSM:s hemsida.

  • Petra Frank ny prefekt för Högskolan för scen och musik

    [2017-02-01] Koreografen Petra Frank blir ny prefekt för Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet. Hon är för närvarande dekan för Dans och Cirkushögskolan vid Stockholms konstnärliga högskola och tillträder sin nya anställning den 20 mars 2017.

  • Ny podcast om klassiska musikutbildningarna

    [2016-12-22] Tredje avsnittet av Konstnärligt talat fokuserar på de klassiska musikutbildningarna vid Högskolan för scen och musik. Vi får höra delar av en föreläsning av Anders Carlsson, doktor i musikvetenskap. Han berättar om Göteborgs musikliv under 1800-talet och fram till bildandet av orkesterutbildningen. Den ligger till grund för det som idag är musikdelen av Högskolan för scen och musik. Dessutom får vi träffa Galina Djordevic som läser sitt första år på kandidatutbildningen i klassisk musik.

  • Ny podcast om orglar och kyrkomusik

    [2016-11-07] I det andra avsnittet av HSM:s jubileumspodcast Konstnärligt talat handlar det om orglar: Hur blev Göteborg världsledande på forskning och byggandet av orglar? Vad gör man egentligen som kyrkomusiker? Och så träffar vi doktoranden Uwe Steinmetz som gör förtrollande musik som förenar jazz och improvisation med sakral musik.

  • Dans på skolschemat påverkar elevers könsidentitet

    [2016-10-20] Dans som ämne i skolan kan både förstärka och utmana traditionella könsmönster genom att ge elever en större variation av sätt att uttrycka sig. Det visar en avhandling från Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet.

Fler nyheter

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2016-12-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?