Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Studenter och lärare om masterutbildningen i orgel

Med forskningsverksamhet, expertkompetens hos lärarna och några av Europas finaste instrument lockar masterutbildningen i orgel med relaterade klaverinstrument studenter från hela världen till Göteborg.

Det är en ljus fredagkväll i maj. Solen lyser in genom fönstren i Örgryte nya kyrka och bildar dansande solkatter på väggarna. Snart ska tyska Anneke Brose spela sin examenskonsert här, och på en av raderna i mitten sitter hennes kurskamrat Svetla Vasileva Tsvetkova från Bulgarien och väntar.
Svetla tar sin examen nästa termin och lockades till utbildningen i Göteborg tack vare instrumenten som finns här. Orgeln som Anneke Brose snart ska spela på tillhör de mest berömda orglarna i Europa.
– I Göteborg finns en stor bredd på instrument som passar till många olika stilar. Det var en stor anledning till att jag sökte hit. För en organist kan det vara svårt att hitta instrument som passar till just den stil man vill spela, säger hon.
– Det finns också många olika verksamheter inom utbildningen i Göteborg, och det pågår mycket forskning vid sidan av utbildningarna. Därför föredrog jag den framför Stockholm eller Malmö. Svetla började spela piano redan som femåring och övergick inte till orgel förrän hon var 22 år. Det var efter att hon varit med på en orgellektion hemma i Bulgarien.
– Jag kände direkt att det var ett fantastiskt instrument och att jag till min egen förvåning föredrog det framför piano, berättar hon.
Svetla har en stor erfarenhet av yrket och har spelat som frilans i flera länder. Hon säger att det finns stora möjligheter att arbeta både i Sverige och utomlands.
– Men just nu vill jag inte resa så mycket eftersom jag just fått en bebis. Jag kan tänka mig att bli kyrkomusiker när jag är klar med utbildningen.

Kyrkorummet fylls av barockmusik
Det blir plötsligt knäpptyst i kyrkan och Anneke Brose inleder sin konsert. Hon börjar med ett mäktigt stycke av Franz Tunder, komponerat under den gyllene åldern på 1600-talet i Nordtyskland. Anneke kommer själv från Bremen och har valt nordtysk barockmusik som sitt tema för examensarbetet.
Hon fortsätter med stycken av Jan Pieterszoon Sweelinck, Henrich Schütz och Matthias Weckmann. Det är en stor kyrka och även om besökarna inte fyller upp alla bänkrader fyller musiken med lätthet lokalen. Svetlas fingrar följer med i musiken som om det vore hon själv som spelade, och några andra av Annekes kollegor och vänner lyssnar med stängda ögon, djupt koncentrerade. Efteråt vill applåderna aldrig ta slut.

– Jag är glad att jag kunde spela – jag drog på mig världens förkylning i veckan och trodde knappt att det var sant, säger Anneke hest när hon en stund senare sjunker ner i en av bänkraderna med sin blombukett.
– Men det gick ju bra till slut ändå. Det har varit en intensiv period med slutseminarium på mitt masterarbete och repetitioner inför konserten tätt inpå varandra.

Orgel byggd som för 300 år sedan
Anneke har övat inför konserten hela terminen. Orgeln hon spelat på passar perfekt för den musik hon valt, den är nybyggd men skapad med gammal teknik för att bli så lik 1600-talsorglarna som möjligt. Bland annat är metallen till de fyra tusen piporna gjuten på sandbädd istället för på trä eller tyg som idag är mer vanligt. Det ger en helt annan klang.
– De fantastiska instrument som finns här är en av utbildningens stora fördelar. En annan är att man får följa sina egna intressen i stor utsträckning och fokusera på det man själv vill, säger hon.
På masterprogrammet väljer studenterna också ett  andra instrument att fördjupa sig inom: piano, cembalo, klavikord eller harmonium. Den som vill kan välja ett nytt instrument varje termin.

Fler instrument ger fördjupad förståelse
En av lärarna som undervisar i dessa instrument är Joel Speerstra, som också forskar om instrumenten och deras historia. Han har handlett Annekes examensarbete.
– Vart och ett av de relaterade klaverinstrumenten bidrar till en ökad förståelse för instrumenten och tekniken. Det är inte bara en häftig bisyssla, utan gör också studenterna till skickligare organister, säger han.
Inom forskningscentrumet GOArt där han är verksam försöker man förstå mer om de tidiga orgelbyggarna och återskapa deras hantverk.
– Vi har jobbat på att försöka skapa material och byggmetoder på samma sätt som man gjorde förr. Det gör vi tillsammans med experter från flera olika avdelningar på Chalmers, samt ledande orgelbyggare, berättar han.
Joel Speerstra har själv varit med och byggt orgeln i Örgryte nya kyrka som Anneke spelade på under sin konsert.
– Den är stämd i medelton, vilket ger rena terser. Det är spännande för studenterna att få sitta här och spela stycken som är skrivna just för medelton, säger han.

Internationell attraktionskraft
Våren 2012 är andra terminen som masterprogrammet är igång, och antagning sker en gång per läsår. Varje gång antas omkring 3-5 studenter.
– Det är en väldigt internationell spridning på dem som kommer till oss. Programmet är attraktivt inte minst för studenter inom EU, som kan komma hit och studera utan att behöva betala något, säger Karin Nelson, en annan av lärarna som undervisat Anneke under utbildningen.
Karin Nelson har arbetat på Högskolan för scen och musik och på tidigare Musikhögskolan sedan 1991.
– Förutom undervisning i interpretation får alla orgelmasterstudenter även studera improvisation, vilket gör vår utbildning unik. Studenterna får naturligtvis tolka de stora tonsättarnas musik, men också arbeta med egna improvisationer, säger hon.
Det tror även Joel Speerstra är en av utbildningens stora styrkor.
– Improvisation har alltid varit nyckeln för organisters arbete, även om den har sett lite olika ut i olika epoker, säger han.
Ett stort fokus på utbildningen ligger just i resan genom alla tidsåldrar – från medeltiden fram till nutid – genom ett inslag som kallas ”Orgeln som tidsspegel”.
– I ett flertal seminarier per termin fokuserar vi på en tidsepok i taget, säger Joel Speerstra.
– Studenterna får därför med sig kunskap från hela musikhistorien när de avslutat sin utbildning hos oss.

© Johanna Lagerfors

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2012-06-12
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?