Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Kontaktformulär








 


OBS! Vill du ha svar, ange e-post eller telefonnummer!




Lärare på gymnasiet i ämnet musik och annat ämne

Utbildningen omfattar 300 hp och ger dig behörighet att undervisa på gymnasiet samt i grundskolans årskurs 7–9. Du läser ämnet musik på Högskolan för scen och musik i huset Artisten där många kreativa utbildningar möts under samma tak.

Vi lägger stor vikt vid att du ska känna dig förberedd att gå ut för att möta dagens ungdomar och känna till både deras värld och deras musik. Vi är stolta över att vi har ett ämne som musikalisk kommunikation där du som musiker får vet mer om hur du på bästa sätt kommunicerar din musik till en publik. På samma sätt vill vi arbeta med hur man som lärare kommunicerar det man vill lära ut till sina elever.

I din utbildning ingår

  • undervisning på ditt huvudinstrument med fokus på den musik du helst spelar t.ex improvisationsjazz, världsmusik, pop/rock eller klassisk musik. Här kan också forum ingå, dvs föreläsningar, seminarier, clinics och workshops samt ensemblespel som i vissa fall sker tillsammans med studenterna vid musikerutbildningarna. Samtidigt som du får möjlighet att fördjupa dig inom din genre på huvudinstrumentet värnar vi om att du får den bredd du behöver som musiklärare. Den bredden ger de övriga kurserna.
  • lektioner i brukskomp, sång/tal, teori, musikteknik, ensembleledning m.m, sådana ämnen som är relevanta för din kommande yrkesroll.
  • undervisning i metoder för hur man lär och lär ut och diskussion om förhållningssätt och olika problemlösningar som uppstår i samband med möte med barn och ungdomar. Många av våra lärare är verksamma musiker och/eller musiklärare med stor kunskap om den blivande arbetsmarknaden.

Forskning inom musikområdet är något vi värnar om. Vi arbetar med att utveckla en god forskningsmiljö på skolan där de senaste forskningsresultaten ska vara aktuella för dig som student. Dessa resultat ska ligga till grund för diskussioner om arbetssätt och olika undervisningsstilar.

Projektarbete från början till slut

Under utbildningen arbetar du också med olika projekt, både konstnärliga och pedagogiska. I konstnärliga projekt ställs du själv som musiker i fokus och i de pedagogiska ska du som lärare undervisa elever på gymnasiet med fokus på deras musikaliska framträdande.
Projekten är inte bara inriktade på själva konserttillfällena. Du arbetar i ett team där allt som har med ett projekt att göra ingår. Det kan gälla affischering, tider för genrep, logistik kring upplägg och hur ljud och ljus ska sättas. Som lärare i ämnet musik kommer du i kontakt med projektarbete - därför vill vi förbereda detta på bästa sätt. I projekten arbetar vi med ett problembaserat arbetssätt. Detta innebär att ett lärararbetslag kopplas till studentgruppen med lärare i olika ämnen, t ex teori, musikteknik, musikdrama eller ensemble. Vill man t ex veta hur man på bästa sätt ska arrangera för en stråkkvartett gå man till teoriläraren och får hjälp med den specifika frågan.

Praktik

Under din utbildningstid har du praktik (VFU) där du omsätter det du lärt dig på skolan och prövar olika modeller för lärande. De erfarenheter du fått med dig på praktiken tar du med dig tillbaka till skolan för att diskutera, problematisera och utveckla tillsammans med kurskamrater och lärare. Just nu har vi ett samarbete med organisationen Star for Life och försöker förlägga två av VFU-veckorna i Sydafrika. Den första resan gick av stapeln i november 2012 och vi planerar för att åka dit igen under våren 2015.

Kärnkurser

Under din utbildning läser du två terminer tillsammans med lärarstudenter i andra ämnen. Där ingår t ex gruppdynamik, konflikthantering och didaktik samt litteraturstudier.

Det andra ämnet

Du läser ditt andra ämne parallellt med musikstudierna. Ibland är du i huset Artisten och ibland är du på andra institutioner där du läser ditt andra ämne. Det skiljer mellan terminerna.
Se studiegången för ämneslärare vid gymnasiet

Här är listan på möjliga andra ämnen för gymnasiet (HT17)

På Högskolan för scen och musik utvecklar vi ett coachande förhållningssätt. Detta innebär att undervisningen blir mer och mer inriktad på studentens målbild: Vad vill du med dina lektioner, vilka möjligheter har du för att komma dit du vill?
Detta är extra viktigt för dig som inte läser ämnet musik varje termin. Vi vill ge dig former för ”självhjälp” så att du på bästa sätt kan hålla ditt spel vid liv även när du läser ditt andra ämne.
Du har tillgång till huset Artisten under hela din utbildning och har chans att ingå i din ensemble även då du läser ditt andra ämne.
Det finns också ett stort utbud av fristående kurser som du fritt kan välja bland alla terminer om du anser dig ha tid och lust

Arbetsområden

Vi vill utbilda dig till lärare i ämnet musik med fokus på gymnasiet men också göra utbildningen så öppen att du kan se dig själv arbeta även i grundskolan, kulturskola, fria grupper, bildningsförbund, kyrkor m.m. Vi vill utbilda breda lärare i ämnet musik som kan verka i olika arbetsmiljöer. Vi vill också utbilda i entreprenörskap eftersom många efter utbildningen väljer att arbeta både som musiker och lärare i musik.

Studenten i centrum

På Högskolan för scen och musik försöker vi sätta studenten i centrum. Detta innebär bl a att vi alltid vill ha med studentrepresentanter i råd och ledningsgrupper.
Vi sätter också en ära i att följa upp utvärderingar. De synpunkter som studenterna delar med sig av i kursvärderingar ligger till grund för nästa kursomgångs planering.

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2017-03-03
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?