Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Mitt i musiklivet från första stund

Små intima klasser, tät handledning från lärare och större projekt där studenter ansvarar för allt. På kompositions-utbildningen får studenterna direktkontakt med arbetslivet.

WalkMenJoel Eriksson har varit lärare på Högskolan för scen och musik i elva år. Han undervisar i flera olika ämnen och den här morgonen har han hållit i ett seminarium med temat ”instrumentation” – hur man skapar en helhet av ljuden från orkesterns många instrument.
– Det är en svår kunskap, men på många sätt grundläggande för hela det här programmet, säger han.

Tillsammans med Anders Hultqvist som är utbildningsledare för kompositionsprogrammet sitter han på tredje våningen i huset Artisten och berättar om visionerna kring utbildningen.
I Sverige finns tre högskoleutbildningar i komposition – i Göteborg, Stockholm och Malmö. Man kan också läsa ämnet genom fria kurser eller på folkhögskolor.
– Det som skiljer Göteborgsutbildningen från övriga är att den är väldigt praktisk. Här har man valt att lägga fokus på att förankra studierna i arbetsmarknaden på olika sätt, berättar Anders Hultqvist.

Studenterna ansvarar för egen festival
För 30 år sedan betonade utbildningar i komposition helt och hållet det teoretiska hantverket, studenterna fick inte pröva sina vingar förrän efter att de tagit examen. Idag försöker man göra precis tvärtom.
– Kunskaperna blir väldigt ”hands on”. Kompositionsprogrammet driver årligen ett 15-tal projekt mot professionella orkestrar, soloartister, utställningar och offentliga institutioner. Det är en stor och viktig del av verksamheten, säger Anders.

Ett av projekten är Sirénfestivalen som arrangeras i mars varje år av skolans studenter. Då får de själva ansvara för att skriva musiken, att orkestrera den och att boka artister som ska framföra den. Det är hårt slit men mycket lön för mödan.
– Genom att ta så mycket ansvar får studenterna prova sin musik i skarpt läge på ett ganska hårdhänt sätt. Det är nog tufft i början, men de får mycket handledning och ofta är det dessa projekt som gör att studen utvecklas och blommar ut i sitt skapande, säger Joel Eriksson.

Kontakter a och o
Undersökningar som gjorts av vad studenter generellt vill ha mer av på svenska universitetsutbildningar visar att just arbetsmarknadsförankring står högt upp på listan. Det behövs – inte minst på kompositionsprogrammet eftersom det är en tuff bransch som väntar.
– I princip är man beroende av kontakter för att få uppdrag i vår bransch. Genom projekten vi driver får studenterna hos oss både erfarenhet och kontakter, vilket är väldigt viktigt för framtida jobbmöjligheter, säger Joel.
– Det säger ju sig självt: om du arbetat tillsammans med en orkester eller en dirigent är chansen stor att de anlitar just dig för ett uppdrag nästa gång det blir aktuellt.

Han medger dock att bristen på tjänster inom yrket är stor, och säger att det inte är realistiskt att tro att alla som studerar tonsättning verkligen kommer att arbeta med det i framtiden.
– Det är så verkligheten ser ut. Men man ska inte fastna vid bristen på jobb, jag ser det som att vi också förvaltar ett kulturarv här och det har ett stort värde även om inte alla studenter skulle gå vidare professionellt.

Många tonsättare blir en viktig del av svenskt kulturliv och enligt utbildningsledaren Anders Hultqvist får kompositionsstudenterna en konst- och kulturpolitisk kompetens som kan vara till nytta inom många områden. För Joels del är det perfekt att kombinera eget komponerande med att lära ut det han kan till nya förmågor. Han brinner för lärarrollen och tycker att det finns många fördelar med att undervisa på just den här typen av praktiska, kreativa utbildningar.
– Kompositionsutbildningen består till stor del av individuell handledning och det gör att man som lärare här har en enskild relation till varje elev. Även om det är svårt att sätta gränser för sitt engagemang och det finns risk att man bränner ut sig, så är det fantastiskt roligt. Då är det lätt att engagera sig, säger han.

© Johanna Lagerfors 

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2012-11-26
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?