Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Niklas Rudbäck

Höra begrepp: Ett forskningsprojekt om att lära sig tala om musik

Kontakt: niklas.rudback@hsm.gu.se

Att tala om musik kan vara utmanande. Musiken är osynlig. Den består av förändring och relationer över tid. Musiken går inte att peka på. Förändringarna försvinner när vi försöker hålla musiken stilla. Relationerna blir meningslösa när vi bryter ut komponenterna ur sitt sammanhang. Ändå kan vi tala om musik.

Vår verklighet är full av musikrelaterat prat – från informella samtal om huruvida rätt låt vann i årets melodifestival, till mer otillgängliga samtal om huruvida låten som vann årets melodifestival var en rättfärdig vinnare trots den okonventionella dissonanshanteringen och den helt oförberedda modulationen innan den avslutande C-delen.

Mitt avhandlingsarbete fokuserar på hur elever skolas in i det mer otillgängliga, akademiska musikspråket, det som värderas högt inom utbildningsinstitutioner. Hur görs abstrakta begrepp som exempelvis ”dissonans” och ”modulation” meningsfulla för oss?
I den teoritradition jag utgår från ses den här typen av begrepp som baserade i ett nätverk av definitioner. Detta tillåter oss att generalisera och abstrahera, men innebär även en begränsning. De saknar den grund i konkret erfarenhet som mer vardagsnära begrepp har.

I ljuset av detta är jag intresserad av om de erfarenheter och det informella musikspråk musikelever har med sig från musikaktiviteter utanför formell skolning tas in i undervisningen, samt i så fall hur detta används, eller kan användas, för att berika meningsinnehållet i ord som ”dissonans” eller ”modulation”. I denna mening handlar mitt projekt om mötet mellan formella och informella musikkulturer.

Mitt empiriska arbete är delvis genomfört och delvis på planeringsstadiet. Materialet består idag av videoupptagningar av pianoundervisning på gymnasiets estetiska program. Detta kommer att kompletteras med videoupptagningar av undervisning i gehörs- och musiklära på samma utbildningsnivå samt intervjuer med utvalda elever.

Mitt intresse för detta är grundat i mina erfarenheter som musikstuderande med bakgrund i en gehörsbaserad tradition, samt mina erfarenheter som musiklärare, då jag haft elever med en liknande musikbakgrund. På så vis är mitt avhandlingsprojekt grundat i konkreta ämnesdidaktiska funderingar. Jag drivs dock även av mer grundläggande frågor om vad kunskap, lärande och tänkande är, och hur de fungerar. I det sammanhanget hoppas jag att en fördjupad förståelse av relationen mellan musiken och språket, och de olika sorters kunskap som stöts och blöts i mötet mellan dessa uttrycksformer, kan leda till någon liten insikt i dessa till synes eviga frågor.

 

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2016-10-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?