Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Monica Frick

Musik och identitet

Kontakt: monica.frick@hsm.gu.se

En diskursanalytisk studie av kunskapsbildning
i lärarutbildningens estetiska kursverksamhet

Fokus för detta avhandlingsarbete är den kunskapsbildning som görs möjlig i lärarutbildningens estetiska kurser i musik, med inriktning mot barn i grundskolans tidiga år.

Studiens teoretiska och metodologiska utgångspunkter utgörs av diskursteori och diskurspsykologi. Inom ramen för dessa utgångspunkter, inryms en socialkonstruktionistisk verklighetssyn, vilket innebär att verkligheten kan beskrivas som en konstruktion utifrån historiska, sociala och kulturella faktorer.
Grundläggande inom diskursanalytisk teori är att kunskap skapas, organiseras och förändras i interaktion mellan människor i sociala och kulturella kontexter. Synen på lärande, subjekt, språk och handling, har bäring på dessa teoretiska grundvalar, och samspelet mellan språk och handling är därför centralt i detta avhandlingsarbete.

Studien fokuserar därmed hur diskurser kring det musikaliska lärandet i lärarutbildningen materialiseras i multimodal interaktion mellan aktörerna. Studien fokuserar även på identitetskonstruktion och identitetsförhandlingar i lärarutbildningens musikundervisning.
Identitet betraktas inte i denna studie som en fixerad position som människan som subjekt besitter, utan utforskas istället utifrån vilka olika former av subjektspositioner som utifrån olika diskurser erbjuds och görs möjliga att inta för de blivande lärarna.

Syftet med studien är alltså att identifiera, beskriva, problematisera och diskutera diskurser kring kunskapsbildning i musikundervisning i lärarutbildningen.

Empiriproduktionen sker under hösten 2011, genom att undervisning filmas inom ramen för estetisk kursverksamhet i lärarutbildningen vid ett antal svenska lärosäten. Studiens empiriska material består främst av data från dessa videodokumentationer, men i dataproduktionen ingår även dokumentation i form av fältanteckningar från nämnda inspelningstillfällen.

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2016-10-11
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?