Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Magdalena Mayas

Utökade pianotekniker i en improviserad kontext – en undersökning av sonisk kontroll

Kontakt: magda.mayas@hsm.gu.se

Utgångspunkten för min forskning är min egen praxis som pianist, där jag använder utökade tekniker i en improviserad musikkontext.

Magda Mayas (Foto: Peter Gannushkin)De två huvudämnena för min undersökning är nära besläktade med varandra: klangfärg och akustik.
Hur kan jag utnyttja, forma och kontrollera klangfärgen och akustiken i det utrymme jag befinner mig på ett effektivare sätt under ett liveframträdande? Hur kommunicerar jag utrymmet och hur kan jag dela min hörupplevelse med andra på ett mer tillfredsställande sätt när jag spelar och improviserar ensam eller tillsammans med andra? Hur mycket kontroll är möjlig och hur påverkas spektrumen av det utrymme jag spelar i?

Klangfärgens nyansrikedom och detaljer när jag spelar inuti pianot kan inte överföras eller projiceras på samma sätt i olika utrymmen, och akustiken kan bli ett hinder istället för att utnyttjas och bearbetas till sin fulla potential. Jag undersöker det ljudmaterial jag använder, och jag utökar och utvecklar det ytterligare genom att spela in och analysera min musik via programvara och förstärkningsexperiment. Jag undersöker detaljerna i ljudspektrumet, i utrymmets akustik, i pianot och i hur ljudet projiceras och uppfattas, av såväl publiken som mig själv.

Jag vill öka medvetenheten om hur ett utrymme låter och hur jag kan reagera på det spektralt genom att lyssna detaljerat på frånvaron av utrymme, på oskärpan i olika utrymmen och på de avhuggna ljuden.Magda Mayas (Foto: Steffie Weissman)

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2017-09-20
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?