Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Cecilia Jeppsson

Sociala villkor för barns kultur- och musikutövande i kulturskolan

Kontakt: cecilia.jeppsson@hsm.gu.se

Cecilia JeppssonI mina forskarstudier är jag intresserad av att undersöka barns och ungdomars medverkan i kulturskolan i relation till social inkludering. Frågor som jag är nyfiken på är: Ur vilka sociala grupper kommer eleverna i kulturskolan? Vilken socioekonomisk och kulturell bakgrund har de aktiva eleverna och hur hänger det möjligtvis ihop med de sätt undervisningen bedrivs på? Hur ser barnen själva på varför de är med eller inte i kulturskolans verksamhet?

Även El Sistemas verksamhet intresserar mig gällande sociala villkor då det är ett musikundervisningskoncept med uttalade sociala ambitioner. Jag är nyfiken på hur de inblandade ser på, talar om och konstruerar sina verksamheter och även nyfiken på barnens perspektiv och planerar förutom en enkät att ta nytta av ett diskursanalytiskt perspektiv.

Jag är musiklärare och har arbetat med blåsverksamhet i kulturskola i många år. Parallellt har jag läst psykologi och arbetsvetenskap vilket också berikar med fler perspektiv.

Intresset för kulturskola delar jag med mina handledare Monica Lindgren, professor i musikpedagogik och Åsa Bergman, universitetslektor i kulturvetenskap.

Jag är internfinansierad heltidsdoktorand i ämnet Estetiska uttrycksformer med inriktning mot utbildningsvetenskap och anställd vid Högskolan för scen och musik vid Göteborgs universitet.

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2017-09-19
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?