Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

På repetition med studenterna

Att syssla med musikaliskt skapande på egen hand utan att vara i en utbildningssituation är inte alltid lätt. Det kan vara svårt att legitimera att man vill stå och fila på ett gitarrljud en hel dag i stället för att ta ett vanligt jobb. Men här på utbildningen uppmuntras det och man får tiden för det. Här lär jag mig att tro på mig själv!

Finn Loxbo, tidigare student

Den här texten skrevs när Finn Loxbo fortfarande var student på programmet, men vi tycker det han berättar fortfarande kan vara intressant för dig som söker till utbildningen.

Finn Loxbo sysslar mest med fri improvisation. Men han tar också sång- och gitarrlektioner för att få större röst-och instrumentkännedom.
Inom ramen för utbildningen har han valt att gå en kurs med namnet ”Avancerat samspel” och det är precis vad det är. Jag följer med honom när han och de andra fem kursdeltagarna har genrep inför en konsert som de ska ha senare under kvällen.
Genrep när det handlar om improvisation, det verkar lite paradoxalt, funderar jag som är lite novis på området. Men det är improvisation inom vissa bestämda ramar förstår jag senare.

I en halvcirkel runt kursledaren Sten Sandell står en tjej med tvärflöjt, en kille med trumpet, en annan håller en trombon och ytterligare en står redo med sin basfiol. Och så Finn Loxbo som drar med en såg.
Sten Sandell äskar tystnad och deltagarna koncentrerar sig. Det är knäpptyst. Men så ljuder en lång ton och strax börjar Finn lägga en melodisk slinga med sin såg över ljudmattan. Nästa instrument tar vid och i en fascinerande vacker samklang skapar de sex deltagarna fantastiska ljud med sina instrument. Och de tycks inte bara improvisera själva melodierna utan också hur ljuden frambringas. Stråken slås mot basens kant. Även fiolen behandlas med lätta slag och från trombonen hörs mystiska klick och pys på ett sätt som dess skapare kanske inte i förstone hade tänkt sig i konsertsammanhang. Akustiken i orgelsalen är dessutom så fantastisk att det krispiga ljud som uppstår när min penna dansar fram mina anteckningar över blocket mycket väl skulle kunna utgöra ett soloparti i den förunderliga konserten.

I en paus lägger basisten Petter Wästberg sitt instrument åt sidan. Han kliver fram och tar lärarens plats som dirigent en stund och blir sedan avbytt av tvärflöjtisten. Sten Sandell sätter sig i stället bakom ett piano. Finn Loxbo byter sågen mot en gitarr och gnider stråken mot strängarna bakom dess stall.
Sten Sandell använder även pianots kanter som slagverk emellanåt. Från tvärflöjten hörs konstiga spottljud och det trummas mot basens strängar. Jag är fascinerad, överrumplad och en aning oförstående, det måste erkännas. Det här är inte helt lättillgängligt. Men det är spännande och att det handlar om ett avancerat samspel råder det ingen tvekan om. Här lyssnar man in varandra och anpassar sig efter de mönster, slingor, stämningar och rytmer som gnids, trummas, blåses och pressas fram i ett mycket lyhört sammanhang.

Jag stannar kvar efteråt och tjuvlyssnar på eftersnacket. Petter Wästberg på bas instrueras att gå in i dirigentrollen lite snabbare. Fröjdis Dahlø med tvärflöjten får beröm för att hon lyckades skapa ljud i olika lager.
Jag ber Finn Loxbo att förklara vad det var jag lyssnade på. Han berättar att den första delen bygger på att en person tar en lång ton som får ligga i bakgrunden, sedan tar nästa person vid med en annan ton varvid den första börjar spela solo. Därefter skickar den vidare till tvåan när en tredje person börjar spela sin bakgrundston enligt ett i förväg bestämt system. Avsnittet när de stafettdirigerade kallas ”instant composing”. En annan del var helt fri och då utgick de från bilder, berättar Finn Loxbo.

Jag går hem med känslan av att ha varit med om en smått surrealistisk och fantastisk dröm. Ett vittnesmål om att allt är möjligt för den kreative musikern som tror på sig själv och som får utrymme att experimentera med bild och ljud.
© Madeleine Wendel

 

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2014-10-22
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?