Till startsida
Webbkarta
Till innehåll Läs mer om hur kakor används på gu.se

Forskningsmiljön

 

Många av lärarna på Högskolan för scen och musik är verksamma som konstnärer eller pedagoger utanför universitetet. Deras verksamhet vid högskolan är inte renodlad konstnärlig forskning, men eftersom konstnärlig teknik och erfarenhet utgör nycklar till konstnärlig och konstpedagogisk forskning, är denna konstnärliga miljö en nödvändig förutsättning för vår forskningsmiljö.

Lärarnas konstnärliga och pedagogiska arbete är inte högskolans egendom. Tvärtom, det lärarna gör som konstnärer eller pedagoger utanför universitetet är deras eget verk. Men deras erfarenheter blir en viktig del av vår miljö. Forskning kräver kunskap och expertis inom brett fält av konstnärliga och pedagogiska praktiker och platser.
Ingen enskild konstnär/forskare/pedagog arbetar isolerad från andra. Varje individ har sin egen kompetens, sin egen marknad och sin egen kulturella status.
 Trots det interagerar alla dessa människor med varandra för att upprätta en konstnärlig och konstpedagogisk miljö.

Högskolan för scen och musik har t.ex. expertis inom musik och teater i en rad olika europeiska, asiatiska, afrikanska, amerikanska och Mellanöstern-kontexter.
Genom att använda dessa kunskaper uppmuntras forskare och studenter att reflektera över konstnärligt arbete och konstpedagogiska praktiker, att ställa alternativa frågor och att erbjuda alternativa svar, vilket gör det möjligt för oss att bättre fånga det som idag är angeläget när det rör såväl konstnärlig form, innehåll, sammanhang och förändring som konstdidaktiska strategier och val.

 

 

 

Kontaktinformation

Per Anders Nilsson

Viceprefekt forskning, konstnärlig ansvarig för Lindbladstudion,

Telefon:
031-786 4031

Sidansvarig: Tobias Egle|Sidan uppdaterades: 2013-10-16
Dela:

På Göteborgs universitet använder vi kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett bra sätt för dig. Genom att surfa vidare godkänner du att vi använder kakor.  Vad är kakor?